Sitat frå to artiklar av Jens Seip og Edvard Bull:
J.A. Seip. Fra embedsmannsstat til ettpartistat. I: J. A. Seip
(red.). Fra embedsmannsstat til
ettpartistat - og andre essays. Oslo 1963, s. 9.
"Det 19. århundres historietenkning samlet oppmerksomheten om
'kreftene' (sosiale og økonomiske 'krefter') i historien til
fortrengsel for hva vi kan kalle 'redskapene'. De politiske former, de
politiske arrangement, ble gitt lav prioritet, både av
liberalister og marxister. Det politiske fremsto som en avspeiling av
sosiale bevegelser eller økonomiske prosesser.
Når jeg nå setter politikken i sentrum,
ikke det sosiale og økonomiske, ligger det ikke i dette en
påstand om at de politiske institusjoner er primære som
årsaksfaktorer. De er ikke primære som faktorer, men de er
sentrale, de er nyttige som middel til å forstå. Den
politiske prosess er som en skrift
på veggen, en leselig skrift. Det som står, forteller hvem
og hva som skrev. Men den er også det sted hvor loven blir til, som vil styre
livet.
Den tid er forbi da én grunnteori - én
utviklingslinje - var nok. Ingen tror lenger at det er mulig
uttømmende å karakterisere utviklingen i én formel.
En historieteori er et redskap til å forstå med, en lampe
til å lyse med. Det trenger ikke være noen motsetning
mellom forskjellige teorier, like så litt som det er noen
motsetning mellom de lamper som hver på sitt sted lyser opp dette
rom. Men lamper har forskjellig lysstyrke."
Edvard Bull. Fra bøndenes og husmennenes samfunn til
den organiserte kapitalisme. I: Ottar Dahl m.fl. (red.). Makt og motiv: et festskrift til jens Arup
Seip 1905 - 11. oktober - 1975. Oslo 1975, s. 225-226.
"Jens Seip mente at den politiske analyse 'i dag fører lenger
fram' enn den sosiale, som Sars og Koth representerte. Jeg har bruk for
å holde fast ved de sosiale synsvinkler - ikke førest og
fremst for å forklare topp-politikken, men ut fra en annen
oppfatning av hva 'norsk historie' handler om: Menneskene i fortida,
ikke bare statslederne.
Mine hovedspørsmål dreier seg om i
hvilken grad og på hvilke måter folk flest har kunnet
bestemme over sitt eget daglige liv, framfor alt sitt arbeidsliv. Og:
Hvem hadde makt - hva slags makt - til å innskrenke denne
selvbestemmelse, denne frihet?
For meg, som for Seip, står altså spørsmål om
fordeling av makt i sentrum.
men jeg finner andre makthavere, og makt over andre livsområder,
enn de Seip er opptatt av. Om vi vil kalle også disse typer av
makt for 'politiske', er et spørsmål om vilkårlig
valgte definisjoner. Men den politiske prosess på toppen kaster i
allfall bare litt av det lys
vi trenger. Vi må finne lamper som lyser over større
områder."
Tilbake til oppgåver om å
spørje historisk
Epost:
ingar.kaldal@hf.ntnu.no
Heimesida mi
er her
Denne sida vart sist oppdatert 25.9.2003